Autisme uitgelegd

Ken de tekenen en symptomen

 

Heb je je ooit afgevraagd wat autisme eigenlijk is en hoe je de symptomen kunt herkennen? Autisme: 2,8 % van de Nederlandse kinderen (4 tot 12 jaar) heeft deze diagnose, dus de kans is groot dat je iemand kent die op het spectrum zit. De waarheid is dat autisme een complexe neurologische ontwikkelingsstoornis is die elke persoon anders beïnvloedt. De kenmerkende symptomen verschijnen meestal in de vroege kindertijd en beïnvloeden sociale vaardigheden, communicatie en gedrag. Maar autisme is niet iets om bang voor te zijn - met ondersteuning kunnen mensen in het spectrum een onafhankelijk en bevredigend leven leiden. Lees verder om de veelvoorkomende symptomen van autisme te leren kennen en hoe je hulp en aanmoediging kunt bieden aan de mensen om je heen. Samen kunnen we een meer inclusieve samenleving opbouwen waarin mensen van alle niveaus zich gewaardeerd voelen.

Wat Is Een Autisme Spectrum Stoornis?

Een autismespectrumstoornis (ASS) is een ontwikkelingsstoornis die aanzienlijke sociale, communicatie- en gedragsproblemen kan veroorzaken.

De tekenen en symptomen van ASS

De symptomen van een autismespectrumstoornis verschijnen vroeg in de ontwikkeling, meestal in de eerste twee levensjaren. Sommige kinderen vertonen tekenen van autisme in de eerste paar maanden van hun leven. De symptomen hebben de neiging om aan te houden en interfereren met het dagelijks leven.

Indicatoren van ASS kunnen zijn: problemen met sociale interactie, verstoorde communicatie en beperkt of repetitief gedrag of interesses. Een kind met ASS kan bijvoorbeeld:

-een vertraagde spraakontwikkeling hebben en veel later dan andere kinderen leren praten

-woorden of zinnen herhaaldelijk herhalen (echolalie)

-Oogcontact vermijden en alleen willen zijn

-moeite hebben om de gevoelens van anderen te begrijpen of over hun eigen gevoelens te praten

-Vertraagd taalbegrip hebben

Taal- of sociale vaardigheden verliezen op elke leeftijd

Het spectrum van stoornissen

De term "spectrum" in ASS betekent dat elke persoon met autisme uniek is. Sommige mensen hebben veel hulp nodig in hun dagelijks leven, terwijl anderen zelfstandig kunnen leven. De rode draad is moeite met sociale interactie, communicatie en aanpassing aan veranderingen.

Autisme staat bekend als een "spectrum" stoornis omdat er een grote mate van variatie is in het type en de ernst van de symptomen die mensen ervaren. ASS omvat aandoeningen zoals:

-Autistische stoornis: Problemen met sociale interactie, communicatieproblemen en beperkte interesses of repetitief gedrag.

-Syndroom van Asperger: Moeite met sociale interactie en beperkte interesses, maar geen problemen met taalontwikkeling.

-Niet anders omschreven ontwikkelingsstoornis (PDD-NOS): Ernstige en pervasive beperking in sociale interactie, communicatie en/of stereotype gedrag.

-Desintegratieve stoornis in de kindertijd: Aanzienlijk verlies van taal-, sociale en motorische vaardigheden op de leeftijd van 2 tot 4 jaar.

Met ondersteuning en behandeling kunnen mensen met ASS een vol, gelukkig en zinvol leven leiden. Hoe eerder de diagnose wordt gesteld en hoe eerder ze toegang krijgen tot interventies, hoe beter het resultaat op de lange termijn.

Veelvoorkomende Tekenen en Symptomen Van Autisme

Als iemand in je leven bepaalde tekenen vertoont, is het een goed idee om na te gaan of hij of zij misschien tot het autismespectrum behoort. Enkele veelvoorkomende symptomen van autisme zijn

Moeite met sociale vaardigheden

Mensen met autisme hebben vaak moeite met sociale interacties en relaties. Ze vermijden oogcontact, hebben moeite met het begrijpen van gebaren en gezichtsuitdrukkingen en doen niet veel aan fantasierijk of sociaal spel met andere kinderen.

Repetitief gedrag

Veel autisten vertonen repetitieve bewegingen, spraak of routines die bekend staan als stimming. Dit kan bestaan uit wapperen met de handen, wiegen, herhalen van geluiden of zinnen, strikte rituelen of fixeren op bepaalde voorwerpen. Men denkt dat deze gedragingen kalmerend werken of helpen bij het reguleren van emoties.

Zintuiglijke problemen

Mensen in het spectrum hebben vaak ongewone reacties op zintuiglijke input zoals lichten, geluiden, geuren, smaken en texturen. Ze kunnen over- of ondergevoelig zijn voor bepaalde prikkels. Een kind kan bijvoorbeeld schreeuwen bij harde geluiden of hunkeren naar diepe druk.

Beperkte interesses

Iemand met autisme heeft vaak een zeer beperkt aantal intense interesses of raakt geobsedeerd door bepaalde onderwerpen, voorwerpen of activiteiten. Een kind wil bijvoorbeeld alleen boeken over treinen lezen of met speelgoedauto's spelen en verder weinig.

Communicatie-uitdagingen

Mensen in het spectrum hebben meestal problemen met zowel verbale als non-verbale communicatie. Een kind kan vertraagd spreken of zijn spraakvermogen verliezen nadat het heeft leren praten. Sommigen hebben moeite om emoties uit te drukken of abstracte taal en metaforen te begrijpen.

Met ondersteuning en behandeling kunnen mensen met autisme gedijen. De sleutel is vroegtijdige identificatie en interventie. Als je een aantal van deze tekenen herkent bij iemand van wie je houdt, praat dan met de arts over een onderzoek naar een autismespectrumstoornis.

Soorten Autisme: Asperger, Klassiek Autisme, PDD-NOS

De drie belangrijkste vormen van autisme zijn:

Syndroom van Asperger

Het syndroom van Asperger, nu opgenomen onder de diagnose autismespectrumstoornis, wordt beschouwd als een milde vorm van autisme. Mensen met Asperger hebben meestal een normale intelligentie en taalontwikkeling, maar worstelen met sociale vaardigheden en relaties. Ze raken vaak geobsedeerd door een bepaald onderwerp of hobby en hebben moeite om hun aandacht te verleggen of om te gaan met veranderingen in routine.

Klassiek autisme

Klassiek autisme wordt ook wel vroeg infantiel autisme genoemd en gaat gepaard met problemen op alle ontwikkelingsgebieden: sociale vaardigheden, taal en gedrag. Mensen met klassiek autisme hebben meestal aanzienlijke problemen met communiceren en interactie met anderen. Ze kunnen repetitief gedrag vertonen en beperkte, obsessieve interesses. Veel kinderen met klassiek autisme hebben ook een verstandelijke beperking.

Pervasieve ontwikkelingsstoornis-niet-anders-gespecificeerd (PDD-NOS)

Deze diagnose wordt gesteld wanneer een kind enkele symptomen van autisme of andere pervasieve ontwikkelingsstoornissen vertoont, maar niet voldoet aan alle criteria voor een diagnose als klassiek autisme of het syndroom van Asperger. Kinderen met PDD-NOS hebben vaak problemen met sociale vaardigheden, communicatie en gedrag, maar niet zo ernstig als kinderen met klassiek autisme. Ze kunnen overgevoelig lijken of snel overprikkeld raken door hun omgeving.

De specifieke symptomen en de ernst kunnen sterk variëren van persoon tot persoon in het autismespectrum. Maar met ondersteuning en behandeling kunnen alle mensen met autisme een vol en gelukkig leven leiden. De sleutel is een vroege diagnose en interventie. Als je je zorgen maakt over de ontwikkeling van je kind of symptomen opmerkt als gebrek aan oogcontact, moeite met interactie met anderen, repetitief gedrag of spraakachterstand, praat dan meteen met de arts over screening op autisme of andere ontwikkelingsstoornissen.

Oorzaken en Risicofactoren Voor Autisme

Oorzaken en risicofactoren voor autisme.

Autisme ontwikkelt zich door een combinatie van genetische en omgevingsinvloeden. Onderzoek toont aan dat genetica een sterke rol speelt, omdat autisme vaak in families voorkomt. 

Eeneiige tweelingen hebben een grote kans om de diagnose autisme te delen. Niemand weet echter precies welke genen erbij betrokken zijn. Waarschijnlijk zijn het er veel. Omgevingsfactoren dragen ook bij, hoewel onderzoekers nog niet definitief hebben bewezen welke factoren direct leiden tot autisme. Enkele mogelijkheden zijn:

  • Blootstelling aan zware metalen zoals kwik. Hoewel dit een algemeen ontkrachte theorie is, geloven sommigen nog steeds dat thimerosal, een conserveringsmiddel op basis van kwik dat ooit in sommige kindervaccins werd gebruikt, autisme veroorzaakt. Er is geen geloofwaardig wetenschappelijk bewijs dat deze bewering ondersteunt.

  • Blootstelling aan chemische stoffen tijdens de prenatale ontwikkeling. Verontreinigende stoffen, medicijnen en andere chemische stoffen in het milieu kunnen mogelijk een wisselwerking hebben met de genetische kwetsbaarheden van een baby. Er is meer onderzoek nodig.

  • Ziekte van de moeder tijdens de zwangerschap. Sommige studies suggereren dat maternale infecties, metabole aandoeningen zoals diabetes en aandoeningen van het immuunsysteem verband kunnen houden met een hoger risico op autisme. Het onderzoek is echter gemengd.

  • Vroeggeboorte of laag geboortegewicht. Sommige gegevens wijzen erop dat autisme meer voorkomt bij baby's die heel vroeg geboren worden, een laag geboortegewicht hebben of andere complicaties. Niet alle onderzoeken hebben echter een dergelijk verband gevonden.

  • Oudere ouders. Volgens sommige onderzoeken hebben zowel oudere moeders als vaders een grotere kans om een kind met autisme te krijgen. Het risico lijkt hoger te zijn voor moeders ouder dan 40 en vaders ouder dan 50. Ouderdom is echter niet de enige factor, of noodzakelijkerwijs een directe oorzaak.

Hoewel onderzoekers enkele genetische mutaties en milieurisico's hebben geïdentificeerd die kunnen bijdragen aan autisme, is er geen definitieve oorzaak bewezen. In werkelijkheid ontstaat autisme waarschijnlijk door een combinatie van genetische aanleg en milieustressoren. De belangrijkste risicofactoren zijn complex en worden nog steeds niet volledig begrepen. Lopend onderzoek moet meer aanwijzingen opleveren om de oorsprong van deze neurologische ontwikkelingsstoornis te helpen bepalen.

Een Autismediagnose Krijgen: Het Proces

Het krijgen van een autismediagnose is een proces dat uit meerdere stappen bestaat. Hoe eerder de diagnose autisme wordt gesteld, hoe eerder de behandeling en ondersteuning kunnen beginnen. Als je vermoedt dat je kind symptomen van autisme vertoont, wacht dan niet te lang om met de arts te praten.

Stap 1: Controleer op tekenen en symptomen van autisme

Let goed op de ontwikkeling en het gedrag van uw kind. Let op zaken als gebrek aan oogcontact, vertraagde spraak, repetitief gedrag, gevoeligheid voor geluiden of texturen en gebrek aan interesse in andere kinderen. Maak een lijst van alle symptomen die je hebt opgemerkt en deel ze met de arts van je kind.

Stap 2: Algemeen ontwikkelingsonderzoek

Bij een bezoek aan het goede kind doet de arts een algemeen ontwikkelingsonderzoek. Hij controleert zaken als spraak, beweging, denkvermogen en sociale vaardigheden. Als de screening problemen oplevert, kan de arts u doorverwijzen naar een specialist voor verdere evaluatie. Aarzel niet om ook je eigen zorgen te bespreken.

Stap 3: Uitgebreide diagnostische evaluatie

Een specialist, vaak een ontwikkelingspediater, kinderpsycholoog of neuroloog, zal het gedrag, de ontwikkeling en de symptomen van uw kind grondig evalueren. Ze observeren je kind, nemen de medische voorgeschiedenis door en gebruiken mogelijk autismescreeningstools zoals de M-CHAT of CARS. Soms wordt er ook bloed- en gehooronderzoek gedaan om andere mogelijke aandoeningen uit te sluiten.

Stap 4: de diagnose en het behandelplan stellen

Als de symptomen en evaluatieresultaten wijzen op autisme of een verwante diagnose zoals de ziekte van Asperger, zal de arts een officiële diagnose stellen. Vervolgens wordt er een behandelplan op maat ontwikkeld op basis van de behoeften van uw kind. Behandelingsopties zijn onder andere gedragsinterventies, logopedie, ergotherapie en medicijnen.

Het stellen van de diagnose is slechts de eerste stap. Met vroegtijdig ingrijpen en voortdurende behandeling kunnen kinderen met autisme gedijen en een vol en gelukkig leven leiden. Als je denkt dat je kind autisme heeft, wacht dan niet. Praat meteen met de arts over screening, evaluatie en de volgende stappen om het kind de hulp te geven die het nodig heeft.

Conclusie

Je begrijpt nu beter wat autisme is en hoe je de eerste tekenen kunt herkennen. Het spectrum is breed, maar de kernsymptomen blijven. Let op gebrek aan oogcontact, vertraagde spraak, repetitief gedrag en beperkte interesses. Als je dit opmerkt in de ontwikkeling van een kind, aarzel dan niet om het te laten onderzoeken. Vroeg ingrijpen is de sleutel.

Als je de feiten over autisme kent, helpt dat bij het creëren van een meer inclusieve samenleving voor mensen in het spectrum. Het verspreiden van bewustzijn en het pleiten voor aanpassing en acceptatie zijn zo belangrijk. Iedereen verdient een kans om zich volledig te ontplooien en met de juiste ondersteuningssystemen kunnen mensen met autisme gedijen en een vol en gelukkig leven leiden.

We hebben een lange weg afgelegd in het begrijpen van autisme, maar er is nog steeds meer werk te doen. Blijf leren en houd je hart en geest open. Onze verschillen maken ons menselijk.


Maak jouw eigen website met JouwWeb